תודה
מכתב יומי מהרבי - עצה לחיים. *לאהוב כל יהודי, כמו שהוא והיכן שהוא!*
קטעים מ"מכתב-כללי אל בני ובנות ישראל" מהרבי מליובאוויטש בקשר לחג הסוכות:
מצות סוכה [מסמלת אחדות], [בכך שהיא] מקיפה ומאחדת את כל הנמצאים בסוכה, מהגדול ועד להכי פשוט במדה שווה, עד שנאמר על זה ש"כל ישראל ראויים לישב בסוכה אחת".
בהדגשה יתירה, מתבטא ענין האחדות שבעם ישראל במצוות ארבעת המינים – האתרוג, הלולב, ההדסים והערבות – המשקפים, כידוע, את ארבעת הסוגים בישראל, למן אלה שיש להם "טעם" ו"ריח" (תורה ומצות) עד לאלה שהם (לעת-עתה) בלי "טעם" ובלי "ריח".
דוקא כאשר כל ארבעת המינים מתאחדים לחטיבה אחת – אפשר לקיים בהם את המצוה.
כבכל עניני התורה – כך גם בענינים האמורים, ישנן הוראות רבות ורמזים רבים.
אחת ההוראות הפשוטות והברורות ביותר מן האמור, הוראה הקשורה במעשה בפועל שהרי המעשה הוא העיקר, היא מצות "ואהבת לרעך כמוך" וכפי שהדבר מודגש במקומות רבים, פירוש הדבר – לאהוב יהודי, כל יהודי, כמו שהוא והיכן שהוא ובאופן של "כמוך", כמו שאדם אוהב את עצמו, כחלק מעצמו – כפי שהדבר מוסבר בתלמוד הירושלמי – שיש לראות את הזולת כעצם מעצמי ובשר מבשרי – כגוף אחד ממש.
ו"כמוך" גם במובן זה:
כשם שלגבי האדם עצמו, למרות שהוא רואה את חסרונותיו שלו, הרי (מצד אהבת עצמו) "על כל פשעים תכסה אהבה" ולמרות חסרונותיו, הוא משתדל לספק לעצמו את כל צרכיו בגשמיות וברוחניות, בהתאמצות הגדולה ביותר ועושה זאת בחיוניות – כך צריך להיות גם היחס שלו ליהודי אחר.
במיוחד לאחר שבאשר לחסרונותיו שלו, יודע כל אחד את האמת ואילו באשר לחסרונותיו של האחר, הרי "אין אדם יודע מה בלבו של חברו" והוא עלול בקלות לטעות בחשבון ובהערכה.
מקור: תרגום מאגרות קןדש חל"ב ע' יג ואילך