רוטר
14.09.2025
רוטר
בחזרה לבית המדרש

אמונה ובטחון

00
התראות
חיי האדם בין אינסוף, אחדות הרוח והחומר, והבחירה בדרך החיים

פתיחה: החיים כמתנה חד־פעמית

כאשר אנו פוקחים את עינינו לראשונה בעולם הזה, איננו בוחרים להיוולד, איננו בוחרים את משפחתנו, את תרבותנו או את סביבתנו. אך יש דבר אחד עצום שניתן לנו ברגע ההולדת – זמן חיים. הזמן הזה איננו שייך לאיש מלבדנו, והוא מוגבל. לאיש אין מושג כמה ימים, חודשים או שנים נקצבו לו. מתוך אי־הוודאות הזאת צומחת אחריות כבירה: לבחור כיצד נחיה את חיינו.

הבחירה הזאת איננה טכנית בלבד. היא נוגעת במבנה הקיום כולו, במערכת היחסים שלנו עם הבריאה והבורא, ובחיבור שבין הנראה לעין לבין הסמוי מן העין. היא משקפת את החירות שהוענקה לנו על־ידי האינסוף, את ההבנה שרוחניות וגשמיות אינן הפכים אלא אחדות, ואת הדילמה היומיומית – האם נחיה במעט הנאה והרבה סבל, או במעט מאמץ והרבה הנאה.


חלק א: האינסוף ברא את הכל למען האדם

1. תכלית הבריאה – חירות האדם

המסורת הרוחנית מלמדת כי האינסוף ברוך הוא – מקור כל הקיום – ברא את העולם לא מתוך צורך, אלא מתוך רצון להיטיב. אין גבול לאורו של האינסוף, ולכן גם הבריאה אינה אלא התפשטות של טובו.

אך הטוב האמיתי איננו טוב מוכתב. אילו היה האדם נברא כתוכנה מתוכנתת מראש, חייו לא היו אלא משחק מכני חסר משמעות. דווקא מתנת הבחירה החופשית היא המאפשרת לאדם לחוות חיים שיש בהם ערך אמיתי. לכן נברא העולם כמרחב שבו כל אדם יעשה מה שהוא רוצה.

זהו סוד גדול: האינסוף, שכל יכולתו אינה מוגבלת, צמצם את עצמו כדי לאפשר מקום לאדם חופשי. בכך מתגלה אהבתו לברואיו – הוא מוכן "לסגת" כדי לאפשר לנו להיות שותפים בבריאה.

2. החירות כמפתח למשמעות

כאשר מבינים זאת, מתברר שהחירות אינה רק זכות, אלא אחריות. כל רגע ורגע אנו מקבלים הזמנה לבחור – כיצד ננהג, מה נעשה, באיזו דרך נפנה. אין דרך לברוח מן הבחירה; גם מי שמחליט "לא לבחור", למעשה בחר.

האדם נושא בתוכו יכולת לחיות את חייו בצורה שבה הוא בורא את עולמו. במובן זה, כל אדם הוא מעין "יוצר קטן" בתוך הבריאה הגדולה. ההבדל הוא שהאינסוף ברא יש מאין, ואילו האדם בורא יש מיש – מתוך הזמן, הגוף והנפש שקיבל, הוא בונה לעצמו חיים שיש בהם צורה ותוכן.

3. פרדוקס הרצון החופשי

כאן עולה פרדוקס: אם האינסוף ברא את הכל, האם באמת יש לאדם חופש? התשובה היא כן – משום שחופש האדם הוא חלק מן הבריאה עצמה. האינסוף לא ברא אותנו כבובות אלא כיצורים בעלי יכולת בחירה. בכך מתגלה ייחודו של האדם: הוא לא רק נברא, אלא גם שותף לבריאה.


חלק ב: רוחניות וגשמיות – אחדות ולא ניגוד

1. תפיסת הנפרדות

רבים נוטים לחשוב שהעולם נחלק לשניים: צד אחד רוחני – מלאכים, נשמות, רעיונות, מוסר – וצד אחר גשמי – גוף, חומר, תאוות, צרכים. מתוך מחשבה זו נולד לעיתים יחס של זלזול בגשמיות: היא נחשבת "נחותה" לעומת הרוח.

2. האחדות הפנימית

אך האמת העמוקה היא שאין כאן שתי מציאויות שונות, אלא שתי דרכים לתאר את אותה מציאות. החומר הוא ביטוי של הרוח, והרוח מתגלה דרך החומר.

כאשר אדם אוכל כדי להחיות את גופו, הוא מבצע פעולה גשמית; אך אם הוא עושה זאת מתוך הכרה שגופו הוא כלי לעבודתו הרוחנית, הרי שזו פעולה רוחנית במלואה. כאשר אדם לומד, מתפלל או יוצר, הוא עושה מעשה רוחני; אך אם הלימוד או התפילה אינם מתגשמים בהתנהגות יומיומית, הם נותרים תלושים.

במילים אחרות: הגשמיות היא לשון של הרוחניות, והרוחניות מתגלמת דרך הגשמיות. שתיהן בנויות זו מזו.

3. השלכות מעשיות

הבנת האחדות הזאת משנה את כל השקפת החיים. במקום לראות את העולם החומרי כמכשול, האדם רואה בו במה להתגלות הרוח. במקום לחשוב שהנאה גשמית סותרת את הקודש, הוא לומד להשתמש בהנאות החיים כחלק ממערך כולל של משמעות.

זהו תיקון גדול: החומר אינו אויב, אלא שותף. הרוח אינה בריחה מן העולם, אלא העמקה בתוך העולם.


חלק ג: הבחירה הקיומית – מעט הנאה והרבה סבל, או מעט מאמץ והרבה הנאה

1. טבע האדם וחיפוש הנאה

המוח האנושי מתוכנת לחפש הנאה ולהימנע מכאב. זו תכונה בסיסית שנועדה לשמור על הישרדותנו. אך כאשר היא מופעלת ללא הכוונה, היא עלולה להטעות. האדם נמשך לסיפוקים מיידיים – אוכל מופרז, בידור בלתי פוסק, נוחות מיידית – משום שהם מעניקים תחושת הנאה ברגע ההווה.

אך סיפוקים אלו מתפוגגים במהירות, ומשאירים אחריהם חלל ריק. גרוע מכך: הם מולידים לעיתים קרובות סבל מתמשך – בעיות בריאות, חוסר יציבות כלכלית, בדידות, תחושת חוסר משמעות. כך נוצרת מציאות של מעט הנאה רגעית והרבה סבל מצטבר.

2. ערך המאמץ

לעומת זאת, המאמץ – אותו דבר שהאדם מנסה לברוח ממנו – הוא למעשה מפתח לחיים מלאים. כאשר אדם מתאמץ לשמור על גופו, ללמוד, לעבוד, לטפח קשרים – הוא משקיע אנרגיה, אך התוצאה היא הרבה הנאה יציבה ומתמשכת.

המאמץ הוא השקעה, לא עונש. הוא כמו נטיעת עץ: בתחילה צריך לחרוש, לשתול ולהשקות – אך לאחר מכן העץ נותן פירות לשנים רבות. מי שמוותר על המאמץ, נשאר עם אדמה צחיחה.

3. דוגמאות מעשיות

בריאות: מי שבוחר בהנאות מיידיות של מזון מהיר ותשישות, נהנה רגעית אך משלם בסבל מתמשך של מחלות. מי שמתאמץ מעט בשמירה על תזונה ופעילות גופנית, זוכה לחיים מלאי אנרגיה.

יחסים: מי שנמנע מהשקעת מאמץ בהקשבה, באמון ובנתינה, אולי נהנה מחופש רגעי, אך סובל מבדידות. מי שמתאמץ להשקיע באהבה, קוצר הרבה שמחה לאורך זמן.

משמעות: מי שבורח מעמל הלימוד והעבודה, נהנה מחופש רגעי אך חי בתחושת ריק. מי שמתאמץ לרכוש ידע ולתרום לעולם, חי בתחושת שליחות.

4. הבחירה היומיומית

הדילמה הזאת אינה מתרחשת ברגעים דרמטיים בלבד, אלא בכל יום: האם לקום מוקדם ולהשקיע, או להישאר במיטה? האם לפנות זמן ליצירה ולמערכות יחסים, או לברוח אל המסך? כל בחירה קטנה מכריעה את הכף.


חלק ד: שילוב שלושת המימדים

כעת ניתן לראות כיצד שלושת הנושאים מתחברים לתמונה כוללת:

האינסוף ברא את העולם למען האדם, כדי שיוכל לבחור.

הרוחניות והגשמיות אינן נפרדות – כל בחירה גשמית היא גם רוחנית.

הבחירה עצמה היא בין מעט הנאה והרבה סבל לבין מעט מאמץ והרבה הנאה.

במילים אחרות: האינסוף נתן לנו חירות, אך חירות זו מתממשת לא בהימנעות ממאמץ אלא דווקא בהשקעה מתונה. כאשר אנו מבינים שרוח וחומר הם אחד, אנו רואים שהמאמץ איננו ניתוק מן החיים אלא חיבור עמוק יותר אליהם.


חלק ה: משמעות החירות במבט קיומי

1. החירות כשליחות

החירות שניתנה לנו אינה סתם יכולת לעשות ככל העולה על רוחנו, אלא הזמנה להפוך את חיינו ליצירה. כל יום וכל רגע יכולים להפוך למרחב שבו אנו מעצבים את עולמנו הפנימי והחיצוני.

2. האחריות האישית

בכך מתבררת אחריותו של האדם: אין מי שיחליט במקומו, אין מי שיכול להכתיב לו. גם לא האינסוף בעצמו – שהרי עצם התכלית היא החירות. האחריות היא בידינו בלבד.

3. הדרך להנאה אמיתית

האדם שמבין את הדבר בוחר לא בהנאה רגעית, אלא במאמץ מתון היוצר חיים מלאי הנאה מתמשכת. הוא חי בהרמוניה בין הרוחני לגשמי, בין הרצון לבין המעשה, ומגלה שהחיים עצמם הם מתנה אינסופית.


סיכום

האינסוף ברא את העולם לא כדי לכפות אלא כדי לאפשר – כדי שכל אדם יעשה מה שהוא רוצה. בתוך עולם זה אין הפרדה אמיתית בין רוח לחומר; שניהם מתגלים כאחדות אחת. ובתוך האחדות הזאת האדם נקרא לבחור: לחיות במעט הנאה והרבה סבל, או להשקיע מעט מאמץ ולזכות בהרבה הנאה.

החירות הזאת היא גם מתנה וגם אחריות. היא הופכת את חיי האדם למסע יצירה שבו כל רגע חשוב, וכל החלטה בונה את עולמו. מי שבוחר בדרך השנייה מגלה שהמאמץ איננו נטל אלא מפתח, ושחיי חומר ורוח יחד יכולים להפוך להרמוניה שלמה – מתנת האינסוף לאנושות