רוטר
14.09.2025
רוטר
בחזרה לבית המדרש

אור החיים היומי

10
התראות
בס"ד

אור החיים יומי
מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

יום טוב ומבורך. יום שלישי טז' אלול התשפ"ה

עולם הבא הוא 'מתנה' ולא 'תשלום'

וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ:

רבינו אור החיים הקדוש מפרש בדרך רמז, שהפסוק מדבר על ביאתו של האדם לעולם העליון, ולכן נאמר 'והיה' שהוא לשון שמחה, כי אין ראוי לשמוח אלא כשהאדם זוכה להגיע לעולם העליון.

וזה לשון קודשו: והצצתי בפרשה זו שרומזת גם כן ביאת ארץ העליונה, ואמר 'והיה כי תבא' שאין ראוי לאדם לשמוח אלא כשיבוא לארץ העליונה על דרך אומרו 'ותשחק ליום אחרון', כי שמחת עולם הזה אינה אלא הבל ורעות רוח. וחזר ופירש על איזה ארץ מדבר ואמר 'אשר ה' אלקיך נותן לך נחלה' כי לזו יקרא נחלת עולם. עד כאן לשון קודשו

ומוסיף רבינו הקדוש לשאול, מדוע נאמר בהמשך 'אשר ה' אלוקיך נותן לך' והרי האדםעמל הרבה בעולם הזה כדי לזכות לעולם העליון, ומדוע התורה מכנה את עולם העליון 'מתנה'?

ומתרץ רבינו הקדוש כי העמל והטירחא בעולם הזה, אינו שווה כלום ביחס לחשיבות ותענוג עולם הבא.

אולם ודאי שצריך האדם מצידו לטרוח ולעמול לזכות למתנה זאת, ולפי העמל בעולם הזה יזכה לכתר ועטרה בראשו לעולם הבא, ולכן נאמר 'וירשתה וישבת בה' שצריך האדם לטרוח, ויזכה לעולם הבא, וכפי המאמר הידוע 'צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם' שכל אחד יהיה עם העטרה שהוא זכה בכוח מעשיו.

וזה לשון קודשו של רבינו הקדוש: ודקדק לומר 'נותן לך', כי בערך מה ששווה עולם העליון, כל מה שיסגל אדם בעדו לא יגיע לחלק מאלף אלפים משוויו, ולזה אמר נותן לך בתורת מתנה. ולצד שצריך האדם לטרוח בעולם הזה לקיים תורה ומצוות, לזה אמר 'וירישתה'. ואמר 'וישבת בה' על דרך אומרם צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם. עד כאן לשון קודשו.

[אור החיים כי תבוא פרק כו פסוק א]

בשורות טובות לכל בית ישראל
1 תגובותמיון לפי