רוטר
14.09.2025
רוטר
בחזרה לבית המדרש

תמהנו מרעות, תשש כחנו מצרות

2124
התראות
תָּמַהְנוּ מֵרָעוֹת
היינו בעצבות ובתמהון לבב מרוב הצרות והרעות אשר תכפו עלינו בגלות.

תָּשַׁשׁ כֹּחֵנוּ מִצָּרוֹת
היינו מופתעים נבוכים ומתייאשים ומתיגעים כשמביאין עלינו רעה רבה, וכוחותינו נחלשו ונמוגו.

שַׁחְנוּ עַד לִמְאֹד
קומתנו שחה עד לעפר, הגענו למדרגה נמוכה – דימוי למצבו השפל של עם ישראל בגלות. (תהילים מד, כו)

שָׁפַלְנוּ עַד עָפָר
דימוי למצבו השפל של עם ישראל בגלות. (תהילים מד, כו)

רַחוּם כַּךְ הִיא מִדָּתֵנוּ
זהו אופיינו, דרכנו – מידת הרחמים עלינו.

קְשֵׁי עֹרֶף וּמַמְרִים אֲנַחְנוּ
אנו קשי עורף וממרים את פי ה'. (דברים לא, כז)

צָעַקְנוּ בְּפִינוּ חָטָאנוּ
אמנם אנחנו מתודים על חטאינו ואמרים אותם בפינו, אולם הדברים הם מהשפה ולחוץ.

פְּתַלְתֹּל וְעִקֵּשׁ לִבֵּנוּ
לבנו נותר בעקמומיותו ובעקשותו. (דברים לב, ו)

עֶלְיוֹן רַחֲמֶיךָ מֵעוֹלָם
רחמיו של ה' הם נצחיים ואינם משויכים כלל למציאות של חטא. (תהלים כה, ו)
שלא כרחמים ה"רגילים" הקשורים יותר עם מידת הדין.

סְלִיחָה עִמְּךָ הִיא
הסליחה מצויה אצלך, אתה מזוהה עם מידת הסליחה. (תהלים קל, ד)

נִחָם עַל הָרָעָה
מתחרט על הרעה אשר חשב לעשות לעמו. (יואל ב, יג)

מַטֵּה כְלַפֵּי חֶסֶד
נוטה הוא כלפי מידת החסד ולא כלפי מידת הדין.

לֹא תִתְעַלָּם בְּעִתּוֹת כָּאֵל
בבקשה ממך, אל תתעלם בעיתות הרעה האלה.

חֲתֹם פֶּה שָׂטָן וְאַל יַשְׂטִין עָלֵינוּ
חתום וסתום את פיו של השטן לבל יקטרג עלינו.

זְעֹם בּוֹ וְיִדּוֹם
כעס עליו כך שישתתק.

וְיַעֲמֹד מֵלִיץ טוֹב לְצַדְּקֵנוּ
העמד לנו סניגור שיהיה לנו מליץ יושר במקום השטן המקטרג.

דְּרָכֶיךָ רַחוּם וְחַנּוּן
המידות בהן אתה מנהיג את עולמך – י"ג מידות רחמים.
(שמות לד ו, תהלים קג ח)

גִּלִּיתָ לְנֶאֱמַן בַּיִת
גילית למשה רבנו המכונה נאמן ביתו של האל. (במדבר יב, ז)

בְּבַקְשׁוֹ אָז מִלְּפָנֶיךָ אמוּנָתְךָ הוֹדַעְתָּ לּוֹ
לאחר חטא העגל ביקש משה כפרה על עם ישראל וביקש לראות את כבודו של הקב"ה. (שמות לג, יח-כב)
ואז מתגלה הקב"ה למשה ומוסר לו את י"ג מידות רחמים אותן אומרים מיד לאחר פיוט זה.
2 תגובותמיון לפי