תודה
אור החיים היומי
אור החיים יומי
מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה
יום טוב ומבורך. יום רביעי ג' אלול התשפ"ה
העצה להכניע את יצר הרע - זה על ידי שיקדש עצמו במותר לו
כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ לְשָׁלוֹם, וְאִם לֹא תַשְׁלִים עִמָּךְ וְעָשְׂתָה עִמְּךָ מִלְחָמָה וְצַרְתָּ עָלֶיהָ, וּנְתָנָהּ ה' אֱלֹקיךָ בְּיָדֶךָ:
ומפרש רבינו אור החיים הקדוש בדרך רמז, שהכוונה על מלחמת האדם עם היצר, שהאדם רוצה להציל את הגוף שנקרא עיר מהיצר הרע.
והדרך היא 'וקראת אליה לשלום' - שיעשה פשרה ושלום עם היצר הרע. פירוש הדבר, שהאדם יגיד ליצרו הרע, אני מוכן גם כן ליהנות מהעולם הזה באופן המותר, אבל שהיצר לא יפריע לו גם כן לטרוח ולעשות עבור עולם הבא.
וממשיך הפסוק ואומר, ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה וצרת עליה - שאם היצר הרע רוצה להכשילו בדברים אסורים, אז 'וצרת עליה' - שאז צריך לסגף את הגוף בסיגופים ולקדש עצמו במותר לו, ואם יעשה ה4דם כך, הקדוש ברוך הוא מבטיחו 'ונתנה ה' אלוקיך בידיך והכית את כל זכורה' שהוא יוכל להתיש כח הרע שבגופו ולהכות היצר הרע.
ובלשון קודשו של רבינו הקדוש: יצו ה' לצור על העיר בסיגופים, וכמאמרם זכרונם לברכה לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, והרגזתו היא לסגף עצמו בדברים המותרים לו, גם בתעניות ומלקיות ובכי ולהתיש כח הרע שבעיר. ומבטיחו ה' לתנה בידו, כאומרו ונתנה ה' אלקיך בידך. עכ"ל.
ונמצינו למדים מדברי רבינו הקדוש, שהפירוש בדברי הגמרא *'ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע'* דהיינו שהוא יקדש עצמו במותר לו, ע"י סיגופים ותעניות, ואז יוכל להתיש את כוחו של היצר.
ובספרו הקדוש חפץ השם כותב רבינו הקדוש על הגמרא הזאת, וזה לשון קודשו: לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, ליעצנו עצה טובה בעניני ניצוח היצר הרע, ולמדנו לעשות להכניעו תמיד בעצה אחת, דתמיד יבקש להכעיס יצר הרע ותמיד יבקש לערוך עמו מלחמה, מבלי סיבה שיקדים יצר הרע לפתותו על איזה דבר איסור, יקדים הוא תמיד להרגיזו, על דרך אומרם קדש עצמך במותר לך. עד כאן לשון קודשו.
[אור החיים שופטים פרק כ פסוק י. חפץ ה' מסכת ברכות דף ה עמוד א]
בשורות טובות לכל בית ישראל