רוטר
16.09.2025
רוטר
בחזרה לבית המדרש

אוצרות הגאולה • מתורת הרבי בעניני הגאולה העתידה - *ה'סוד' שהתגלה בדורותינו*

10
התראות
*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*

בגמרא (קדושין מ, ב) מובאת מחלוקת תנאים לגבי לימוד התורה וקיום המצוות – מי גדול ממי? ולבסוף, הוכרעה ההלכה "תַּלְמוּד גָּדוֹל שֶׁהַתַּלְמוּד מֵבִיא לִידֵי מַעֲשֶׂה", שלימוד התורה גדול יותר כי הוא כולל בתוכו את שתי המעלות, מעלת הלימוד ומעלת המעשה ("מֵבִיא לִידֵי מַעֲשֶׂה").

לעתיד-לבוא, ישתנו הדברים: הסנהדרין העתידית תתכנס ויעלו את הנושא לדיון מחודש ויכריעו שהמעשה גדול מהתלמוד. 'סוד' זה התגלה בדורות האחרונים לפני בוא המשיח, כדי שנוסיף ב'מעשים' ועל-ידי זה יהיה 'מעשה גדול' בגאולה הקרובה.

הקשר לפרשה:

בפרשיית "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ" (יא, יג) מקדימה התורה את מצוות תפילין למצוות לימוד התורה, בשונה מ'פרשיית שמע' ששם, מצוות לימוד התורה קודמת למצוות תפילין.

'פרשיית שמע' מדגישה את מעלת התורה על המצוות (ראה קידושין לה, א שכל *המצוות* הוקשו *לתפילין*), כהכרעת ההלכה כיום ואילו, פרשייתנו מדגישה את מעלת המצוות על התורה, כהכרעת ההלכה לעתיד-לבוא.

מקור: ע"פ תורת מנחם חנ"ג ע' 358 ואילך; תורת מנחם – התוועדויות תשמ"ז ח"ב ע' 194; ספר המאמרים מלוקט – מועדי השנה ח"ב ע' קצז
1 תגובותמיון לפי