תודה
מכתב יומי מהרבי - עצה לחיים. *למה חשוב לשמוע ולציית?*
מכתב מהרבי מליובאוויטש אודות מעלת הציות לרב המוביל את האדם בדרך הנכונה:
בנוגע לשאלתו, האם האדם צריך לחפש ולמצוא איש שישמע בקולו.
(ופשוט ששאלתו היא [אודות] שמיעה [לאותו איש] בדרך [של] קבלת עול, שאם [השמיעה באה] על ידי הסברה בשכל, עד שיבינוֹ השומע – הרי אין זה שמיעה בקול אחר, כיון שמחכה עד שיתקבלו *אצלו* הדברים) –
הנה פשוט הדבר ו[כך הוא] פסק המשנה: "עֲשֵׂה לך רב", שבזה הפירוש, לא כיש אומרים, שזו רק בנוגע ללימוד התורה ולהבנתה (והרי זה נכלל במצות תלמוד תורה ואין שייך בזה כל כך הלשון "עשה" – שמדייק בענינים הנעשים בהכרח ובקבלת עול).
והכוונה [ה]פנימית בזה – [היא] באופן הנ"ל דוקא.
ועל פי הידוע בכללי ההוראה, אשר [ה]מעשה רב הוא עוד יותר מהלכה פסוקה [–המציאות בפועל מוכיחה באופן חזק יותר משמיעת דברים], הנה רואים במוחש – התוקף בתורה ומצוות ביראת שמים של כל אלו שמתנהגים בדרך הנ"ל, היינו שלא נשענו על שכלם והבנתם לחוד וזה [–השכל] היה הפוסק [ה]אחרון אצלם ובאמת, גם עליהם נאמר השוחד יעוור עיני חכמים וקל וחומר וכו' – שהרי אין הפירוש בזה שמבין בשכלו שהדין [והצדק] עם הצד שכנגד ועושה היפך השכל, אלא – שמפני הטי[י]ת רצונו מטעה זה, גם את השכל עד שנדמה לו שכן הדין.
ואם הדברים אמורים אפילו בנוגע לטובת הנאה *קלה* שעל ידי זה מעוותים דין אחר, על אחת כמה וכמה [שכך הוא] בנוגע לגוף ונפש הבהמית (שגם יצר הרע בכלל), שעל כל פשעים תכסה אהבת עצמו. וכנ"ל, מעשה רב שלא עמדו או כשהיה מציאות של ניסיון לזמן ממושך.
מה שאין כן, אלו שהורגלו בהקדמת נעשה לנשמע, לא רק ב[חג ה]שבועות אלא גם בכל השנה כולה.
מקור: אגרות קודש חי"א ע' רעג