רוטר
09.10.2024
רוטר
בחזרה לבית המדרש

ממתק לשבת פרשת כי תצא

00
התראות
ב"ה

*ממתק לשבת פרשת כי תצא תשפ"ג*

אופה אחד בכפר קטן נהג לקנות משכנו האיכר את החמאה שהיה זקוק לה לאפיה.
ביום מן הימים התחיל לחשוד שגושי החמאה האמורים לשקול קילו אחד, לא ממש שוקלים קילו שלם, אלא פחות.
התחיל האופה לנהל מעקב: מדי יום שקל את גוש החמאה ורשם את התוצאה, ואכן, הסתבר לו כי תמיד שקל הגוש פחות מקילו אחד.
כעס האופה מאד על ששכנו גונב אותו, והחליט לתבוע אותו לדין.
בשעת המשפט שאל השופט את האיכר: "האם יש לך משקל שעליו אתה שוקל את החמאה?" "לא, כבודו, אין לי משקל" ענה האיכר.
"כיצד אם כן אתה יודע את משקל החמאה שאתה מוכר לשכנך האופה?"
"אני יכול להסביר בקלות, אדוני השופט," ענה האיכר,
"יש לי מאזניים. בצד אחד שמים משקולת במשקל ידוע, ובצד השני אני שם חמאה שתאזן את זה.
במקרה של האופה, אני תמיד משתמש כמשקולת בכיכר לחם של קילו אחד שאני קונה ממנו באותו יום, ושם לו חמאה בדיוק כמשקל הלחם...."

לקראת סוף פרשת כי תצא שנקרא השבוע התורה מצווה על כך שאדם צריך להיות נאמן במשקל: "לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה... אבן שלמה וצדק יהיה לך.."
מיד אחרי פסוקים אלו מצווה עלינו התורה על מחיית עמלק: "זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים".

המדרש אומר שהתורה הסמיכה את שתי המצוות הללו כדי ללמדנו שכאשר עם ישראל לא מקפידים על המשקלות זה גורם לבואו של עמלק.
מה באמת הקשר בין הדברים ולמה אי דיוק במשקל גורם לבואו של עמלק?
חז"ל אומרים: "כך היא אומנותו של יצר הרע היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד עבודה זרה"; אי זהירות במידות ובמשקלות היא עוון שאנשים לא מחשיבים כחמור במיוחד, היצר יודע שאם יגיד לאדם ללכת לגנוב לא ישמע לו ולכן הוא גורם לו לחטוא רק באי דיוק במידת הסחורה ומשקלה ומכאן הדרך סלולה להידרדר לגניבה והונאה קשות יותר.
כך גם בכל חלק בעבודת השם, היצר לא אומר ליהודי להשליך את הנאמנות הכללית להשם אבל מסית אותו שלא יקפיד על דברים שלכאורה נראים קטנים ומזה יכול האדם חלילה ליפול יותר.
זה בדיוק העניין של עמלק, ידוע שעמלק בגימטריה ספק. עמלק הרוחני לא ממריד את היהודי בקב"ה אלא רק מעורר לו ספקות. הספקות האלו מקררים את ההתלהבות של יהודי מעבודת השם - "אשר קרך בדרך" - עמלק בסך הכל מקרר ומכאן הנפילה יותר קלה.
אנו נמצאים בחודש אלול וזה הזמן להשתדל להוסיף בלימוד התורה וקיום מצוות בהידור ובהתלהבות, כתשובת נגד לעמלק הפנימי שלנו.

ובזכות היושר הפנימי הן בגשמיות והן ברוחניות נצליח למגר ולהכריע גם את העמלק הפיזי שעומד עלינו לכלותינו, ונזכה להיכתב ולהיחתם לשנה טובה ולגאולה אמתית ושלימה שתבוא בקרוב ממש.


*בימים אלו של חודש אלול אני רוצה לפנות אליך בפניה אישית*
השבוע אנחנו בימי השותפות של בית חב"ד בבנגקוק;
שותפות בהכנסת אורחים לבבית למאות אלפי יהודים,
שותפות באיחוד הלבבות של עם ישראל כולו,
שותפות בחיזוק הרוח של עם ישראל בארץ ובעולם.


הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק