רוטר
09.10.2024
רוטר
בחזרה לבית המדרש

אוצרות הגאולה • מתורת הרבי בעניני הגאולה העתידה: *מחיית ''זֶכֶר עמלק'' או ''זֵכֶר עמלק''?*

00
התראות
*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*

הרמב"ם כותב בתחילת הלכות מלכים: "שָׁלֹשׁ מִצְוֹת נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל בִּשְׁעַת כְּנִיסָתָן לָאָרֶץ, לְמַנּוֹת לָהֶם מֶלֶךְ . . וּלְהַכְרִית זַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק, שֶׁנֶּאֱמַר (סיום פרשתנו) תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק וְלִבְנוֹת בֵּית הַבְּחִירָה". והסדר הוא: מינוי מלך ואחר-כך, מלחמת עמלק ולבסוף בניית המקדש.

הרמב"ם נוקט במספר כולל – "שָׁלֹשׁ מִצְוֹת", ללמד ששלושתן הן 'מקשה אחת', כלומר, הן משלימות זו את זו.

עניין זה מרומז במנהגנו שבקריאת פרשיית עמלק הוגים את האות זיי"ן שבמילה "זכר" בשני אופנים, בציר"ה ובסגו"ל – "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר/זֶכֶר עֲמָלֵק", ועל-דרך-זה, בסיום פרשת בשלח:

הציר"ה מורכבת משתי נקודות – כנגד המקדש הראשון והשני, כלומר, זאת מחיית עמלק שקודמת להקמת שני בתי המקדש הקודמים, והסגו"ל שמורכבת משלוש נקודות היא כנגד המקדש השלישי, ומרמזת למחיית עמלק שקודמת להקמת המקדש השלישי. זאת אומרת, שמחיית עמלק משלימה את בתי המקדש.

מקור: ע"פ ספר השיחות תשנ"ב ע' 310 הע' 31 ובשוה"ג; לקוטי שיחות חט"ז ע' 298 ואילך