רוטר
09.10.2024
רוטר
בחזרה לבית המדרש

מכתב יומי מהרבי - עיצה לחיים. *למצוא ולחזק את המשותף!*

00
התראות
*לע"נ בתנו הטהורה חיה-מושקא ע"ה בת יבדלט"א חיים יהושע יהודה ובת-חן*

מכתב מענה מהרבי מליובאוויטש לזוג שחוו קשיים בשלום הבית וטרם נולדו להם ילדים, על חשיבות שלום בית גם כשאין הסכמות בכל התחומים:

ענין שלום בית והפכו, חשיבותו מובנת ממאמר רבותינו זכרונם לברכה:

1) שהקדוש ברוך הוא *מצוה* למחות שמו *(המפורש)* על המים בשביל שלום בין איש לאשתו.

2) שעל הפכו [אם המצב הפוך משלום בית, בגירושין חס ושלום] - *מזבח* מוריד על זה דמעות, כלומר, שזה נוגע למקום שבו מכפרים ומתפללים לשלום *כל עם ישראל* ואין זה רק ענין פרטי של שני אישים.

ביחד עם זה, אמרו חכמינו זכרונם לברכה שאין דעות בני אדם שוות - זאת אומרת, שאף על פי כן [על אף שהדעות לא שוות], *אפשרי* וצריך להיות שלום *אמיתי* בין כל אחד ואחת מבני ישראל ועל אחת כמה וכמה, בין איש ואשתו שבהנהגתם על פי התורה והמצוות - אמרו חכמינו זכרונם לברכה *ששכינה* שרויה ביניהם.

החשש שאין דעותיהם שוות בנוגע לחינוך (לימוד) יוצאי-חלציהם - הרי זה נוגע לאחרי שיתברכו בזרעא חייא וקיימא ויגיעו לגיל חינוך, היינו, לאחרי *כמה וכמה* שנים, *שודאי* הדבר שבמשך זמן כזה חל שינוי בדעות *כל אחד ואחת*, כן ודאי שילדים מביאים קירוב לבבות *ביותר* בין הוריהם.

ואין לדעת מראש תוכן השינוי וגודל הקירוב ועל פי אמונתנו - צריכה להיות תקוה *חזקה* שכל זה יהיה בריבוי ואם אפילו ישארו חילוקי דעות - בהנוגע לפועל ולמעשה יתפשרו ביניהם ותקויים הברכה שיהיה ביתם ״בנין עדי עד״.

בסיכום - פשוט שצריכה להיות התחזקות והוספה בהשלום בית שלהם שכל אחד ואחת מבני ישראל צריכה להיות השתדלותו לחזק את *המשותף* בינו ובין שאר בני ישראל ועל אחת כמה וכמה, בנוגע לאיש ואשתו - ולא לחטט ולהתבונן במה שאינם משתווים ביניהם ושיהיה נוגע למעשה אולי לאחר כמה וכמה שנים...

מקור: אגרות קודש חל"ג עמ' תג-ד